SNGL HDMRK
 
CNTNT

Metselwerk tweede fase

In oktober zijn de metselaars aan de gang gegaan. Het werk aan de voorwaterloop was vorig jaar al afgerond, nu waren de achterwaterloop en de krimp, waar het scheprad in draait, aan de beurt. Vorig jaar was er al een aantal bladen van het scheprad uitgehaald om ruimte te creëren, zodat de metselaars in de krimp konden lopen. Over een aantal strekkende meters zaten stenen los. Naast dat dit lekkages kan veroorzaken, kunnen stenen die in het scheprad komen grote schade veroorzaken. Alle losse delen zijn uitgebikt en opnieuw ingemetseld. In de overkluizing (overwelving) van de achterwaterloop is mortel geïnjecteerd om alle gaten op te vullen en alles weer waterdicht te maken.

In de sprenkelstraat naast het scheprad zat een grote scheur. Ook dat is opengebikt en onder de betonnen plaat bleek het helemaal hol te zijn.  Er waren heel wat zakken cement nodig om het grote gat te vullen. Alles is nu weer stevig en waterdicht. De metselwerkzaamheden zijn nu gereed.

Planning

In de werkplaats vinden gedurende de winter allerlei voorbereidende molenmakerswerkzaamheden plaats. In het voorjaar gaan de molenmakers in Cabauw aan de slag met het gaande werk (de draaiende onderdelen zoals het bovenwiel), het staande werk (herstel van houtwerk) en worden de roeden weer teruggeplaatst. Daarna wordt alles helemaal fris geschilderd. De verwachting is dat de molen eind juni 2021 weer draait en maalt.

FTR